Exempel på fråga och svar

I detta forum kan vi diskutera allt som har med matematik att göra. Exempelvis ställa frågor och ge svar till varandra, med uppgifter vi tycker är svåra.

Exempel på fråga och svar

Postby tommy on 24 Aug 2010, 15:30

Detta är ett exempel på en fråga och ett svar.
Exempel 1 (bara text):
Fråga: Kan någon hjälpa mig med uppgift 315 ur matte-övningshäftet? Jag har fastnat och vet inte hur jag ska göra.

Exempel 2 (med bild):
Fråga: Kan någon hjälpa mig med uppgift 315 ur matte-övningshäftet? Som ni kan se på bilden så vet jag inte hur jag ska börja:
S1010004.JPG
Bild på fråga för uppgift 315 (Exempel)

Exempel 3 (med video):
Fråga: Kan någon hjälpa mig med uppgift 315 ur matte-övningshäftet? Titta på videon så ser ni exakt var det är jag har fastnat (Om du klickar på youtubevideon två gånger så kan du se videon i ett större format):
tommy

Re: Exempel på fråga och svar

Postby tommy on 24 Aug 2010, 16:06

Några exempel på svar:

Exempel 1 (bara text):
Svar: Använd "första kvadreringsregeln" först. Sen kan du lägga ihop rot-termerna så de får en gemensam nämnare. Efter det kan du förkorta, hitta gemensam nämnare och sist faktorisera nämnaren i svaret du fått, så du får samma svar som i facit.

Exempel 2 (med bild):
Svar: Du kan titta på min bild nedan för att se hur jag löst uppgiften du frågat om:

S1010006.JPG
Bild på svar för uppgift 315 (Exempel)

Som du kan se så använde jag första kvadreringsregeln på rad 2.
På rad 3 sammanförde jag rot-termerna så de blev en gemensam.
På rad 4 förkortade jag bort faktorerna under rottecknet så det blev roten ur ett.
Kommentar rad 5: Roten ur ett, är ett.
Rad 6: Jag förlängde de olika termerna så de fick en (minsta) gemensam nämnare.
Kommentar rad 8: Jag bröt ut x och fick samma svar som facit.

Exempel 3 (med video):
Svar: Du kan titta på en steg-för-steg-video jag har laddat upp till youtube (om du klickar på "360p"-knappen i youtubevideon så kan du höja bild-kvaliteten):

tommy

Return to Matte