LB s96: Svävar aerogel i luft?

I detta forum kan vi diskutera allt som har med fysik att göra. Exempelvis ställa frågor och ge svar till varandra, med uppgifter vi tycker är svåra.

LB s96: Svävar aerogel i luft?

Postby tommy on 02 Sep 2010, 20:29

Det står på sid 96 i fysikläroboken att "aerogel" (som är ett fast ämne bestående av kisel och luft) har en densitet på 0,3kg/m^3. Betyder det att detta fasta ämne "svävar" (som en heliumballong) i luft eftersom densiteten på luft är 1,29 kg/m^3?
tommy

Re: LB s96: Svävar aerogel i luft?

Postby Guest on 07 Sep 2010, 20:46

Läste runt på en hemsida dedikerad helt åt att svara på frågor om aerogel

http://www.aerogel.org/?p=1128
kör ctrl+f och skriv in lite av denna mening :P

Hi, if silica aerogel is 98% air, then can it float in gasses heavier than air? If so, what would be such a gass?

vet inte om det är något exakt svar på frågan. Finns tydligen olika sorters aerogel?
Guest

Re: LB s96: Svävar aerogel i luft?

Postby tommy on 10 Sep 2010, 07:58

Guest wrote:Läste runt på en hemsida dedikerad helt åt att svara på frågor om aerogel

http://www.aerogel.org/?p=1128
kör ctrl+f och skriv in lite av denna mening :P

Hi, if silica aerogel is 98% air, then can it float in gasses heavier than air? If so, what would be such a gass?

vet inte om det är något exakt svar på frågan. Finns tydligen olika sorters aerogel?

Japp, det verkar finnas olika typer av aerogel. Om jag minns rätt så var det en kiselbaserad aerogel som nämndes i boken. Efter att ha letat runt bland diverse youtube-videos så har jag ännu inte sett ett enda exempel där aerogelen svävar i luft så som en heliumballong skulle ha gjort. Jag frågade en kompis som gillar fysik och han bekräftade att han heller inte hade hört talas om att det skulle vara lättare än luft samt sa att "det vore en så ovanlig grej att jag i så fall borde ha hört talas om det". Så min slutsats blir alltså att det sannolikt står fel i boken. Jag hinner inte bekräfta detta med bokförlaget nu eftersom vi har matteprov på måndag dock ;). Men om nån vill så kan dem ju maila bokförlaget och fråga om de verkligen skrivit rätt. Posta isf gärna vad de svarade här också.
tommy

Return to Fysik