s18: Vad avgör om e- hoppar ett eller flera skal i taget?

I detta forum kan vi diskutera allt som har med kemi att göra. Exempelvis ställa frågor och ge svar till varandra, med uppgifter vi tycker är svåra.

s18: Vad avgör om e- hoppar ett eller flera skal i taget?

Postby tommy on 29 Aug 2010, 21:01

s18: Vad avgör om en elektron hoppar tillbaka ett eller flera skal i taget? Finns det något mönster här? Alltså, hoppar den tex ett steg i taget 80 % av gångerna den hoppar, och två steg i taget 20 % av gångerna? Beror antalet skal hoppade per hopp på slumpen eller något annat?
tommy

Re: s18: Vad avgör om e- hoppar ett eller flera skal i taget?

Postby Henrik on 29 Aug 2010, 23:09

Antal skal en elektron hoppar beror på energimängden som tillförs.
Henrik

Postby tommy on 29 Aug 2010, 23:43

Henrik wrote:Antal skal en elektron hoppar beror på energimängden som tillförs.

Det jag undrar över är vad det är som avgör hur många skal elektronen hoppar i taget, på väg tillbaka. Alltså inte när den hoppar ut från kärnan, utan när den hoppar tillbaka. Enligt boken hoppar den antingen hela sträckan på en gång eller så hoppar den ett skal i taget tills den kommit tillbaka till sitt favoritskal.

Varför undrar jag detta? Jo, för att om den på väg tillbaka avger energi i form av ljus så skulle dessa olika beteenden resultera i att den avgav ljus i olika färger, istället för alltid samma färg.
tommy

Postby majjen on 09 Sep 2010, 09:48

tommy wrote:

Det jag undrar över är vad det är som avgör hur många skal elektronen hoppar i taget, på väg tillbaka. Alltså inte när den hoppar ut från kärnan, utan när den hoppar tillbaka. Enligt boken hoppar den antingen hela sträckan på en gång eller så hoppar den ett skal i taget tills den kommit tillbaka till sitt favoritskal.

Varför undrar jag detta? Jo, för att om den på väg tillbaka avger energi i form av ljus så skulle dessa olika beteenden resultera i att den avgav ljus i olika färger, istället för alltid samma färg.

Atomen avger flera ljus samtidigt, dock i olika grad. Det vi ser är en blandning av de enskilda färger som avges. Med en spektrometer kan man se vilka enskilda färger som ingår, det blir alltså ett sorts fingeravtryck från atomen.
/Ingemar
majjen

Postby tommy on 09 Sep 2010, 21:31

majjen wrote:
tommy wrote:

Atomen avger flera ljus samtidigt, dock i olika grad. Det vi ser är en blandning av de enskilda färger som avges. Med en spektrometer kan man se vilka enskilda färger som ingår, det blir alltså ett sorts fingeravtryck från atomen.
/Ingemar

Tack för förtydligandet Majjen! :). Vi tangerade ju lite på fotonens dualism (vad gäller att den är såväl partikel som våg "samtidigt") under en av rasterna där. Det ska bli intressant att höra vad mer du så småningom kommer berätta om detta. Jag förstod aldrig min förra kemilärare när jag gick i gymnasiet senast. Det verkar vara svåra grejer det där med framförallt dualismen, så vi får hoppas jag förstår bättre försök nr två (basåret) istället.
tommy

Return to Kemi