Fråga om hur långt vi hunnit med detaljplaneringen

Här kan vi diskutera allt som inte passar in i de övriga sub-forumena. Såväl skolrelaterat "övrigt", som saker som inte har med skolan att göra passar bra här.

Fråga om hur långt vi hunnit med detaljplaneringen

Postby tommy on 26 Aug 2010, 22:03

Jag fick ett mail från Mikael:

Hej Tommy!

Bra initiativ med ett forum för oss alla. Eftersom att jag enbart har din mejl
så tar jag mig friheten att ställa några frågor.

Jag har på grund av arbete inte kunnat delta på matte-lektionerna igår och
idag (25:e och 26:e) och undrar därför om vi har följt detaljplanen eller om
det har tillkommit någonting?

Hur långt fram i detaljplanen har vi kommit? Till räknestugan idag (26:e)?

Har det getts ut någon viktig info under dessa lektioner?

Tack för svar! Ses i morgon!

Med vänliga hälsningar,
Mikael Ahlberg.
tommy

Re: Fråga om hur långt vi hunnit med detaljplaneringen

Postby tommy on 26 Aug 2010, 22:04

Mitt svar var:

Hej Mikael,

Det är lugnt. Du får gärna maila mig. Eftersom din fråga är intressant för flera personer i klassen undrar jag om det är ok för dig att jag kopierar in din fråga och mitt svar i forumet? Det är ju alltid > 1 person frånvarande.

Det man kan säga har tillkommit är de frågor som vi studenter har frågat läraren under räknestugan. Dock har det varit tal från boken och häftet som vi ändå skulle ha gjort, men som vissa har fastnat på. Så om du har lyckats med alla talen från boken och övningshäftet så kan jag inte komma på att något skulle ha tillkommit utöver det.

Läraren började med att ta upp några tal som han hade planerat att hinna med under tidigare lektioner. Talen fanns med i vår ordinarie litteratur, men han ritade ju några figurer vars enda syfte var att förklara vissa koncept på ett ännu tydligare sätt. En utmärkande sak jag minns med dagens lektion (räknestuga) är att han gav oss några enkla uttryck vi skulle förenkla fast "i huvudet utan mellansteg". Alltså exv (4a+x)/10 = 64 och att vi skulle skriva direkt "x = " utan att först skriva ut mellanstegen.

Eftersom läraren slutade välja uppgifter att gå igenom och istället gav oss ordet, att föreslå uppgifter vi skulle lösa gemensamt, så förmodar jag att han har gått igenom alla uppgifter enligt detaljplanen. Alltså lär vi nu vara ikapp helt enligt planen.

Den enda viktiga infon som gavs var att vi behöver registrera oss på kemikursen när vi går den första lektionen. Det lär ju kemiläraren påminna om åtminstone första lektionen. Men om du inte kan närvara då kan det vara bra att lägga på minnet att påminna om att du behöver registreras även på kemin. Förmodligen gäller detta även den första fysiklektionen, skulle jag anta.

Turligt nog frågade jag vår mattelärare just idag om jag fick fota tavlorna och lägga upp bilderna på forumet. Jag har mailat honom bilderna för godkännande. Så du kan ju kolla i forumet sen om jag fick ok eller inte.

Ses imorrn!

Med vänliga hälsningar,

Tomislav Dugandzic
tommy

Re: Fråga om hur långt vi hunnit med detaljplaneringen

Postby tommy on 26 Aug 2010, 22:07

Följdfråga:

[..] Vi har alltså inte börjat med "Rotekvationer", "Substitution" än? [..]

Följdsvar:

[..] Det stämmer. Vi har inte börjat med varken rotekvationer eller substitutioner alls ännu. [..]
tommy

Return to Övrigt