Enklare superscript & subscript i Excel för mac.

Här kan vi diskutera allt som inte passar in i de övriga sub-forumena. Såväl skolrelaterat "övrigt", som saker som inte har med skolan att göra passar bra här.

Enklare superscript & subscript i Excel för mac.

Postby xtedx on 29 Aug 2010, 22:04

Hittade ett sätt att få in dem i formatfältet, så att man slipper böka allt för mycket (det vanliga kortkommandot funkar tydligen inte i Excel).

http://www.macworld.com/article/134409/ ... ffice.html

Då ser det ut typ så här:
Image

Finns säkert något liknande för Windows.

P.S. Det kanske borde finnas något subforum som rör alla ämnen, då denna topic egentligen inte hör hemma varken här eller ensam i någon av de andra. D.S.
xtedx

Re: Enklare superscript & subscript i Excel för mac.

Postby tommy on 29 Aug 2010, 23:28

xtedx wrote:P.S. Det kanske borde finnas något subforum som rör alla ämnen, då denna topic egentligen inte hör hemma varken här eller ensam i någon av de andra. D.S.

Har du något förslag på namn till det nya subforumet?
tommy

Postby tommy on 29 Aug 2010, 23:33

xtedx wrote:Finns säkert något liknande för Windows.

Enligt denna länk tipsar lärarna om att man i MS Word för Windows kan använda CTRL-" ?+\ "-knappen samt CTRL-SHIFT-" =0} "-knappen för att formatera text till super- och subscript. Om du som läser detta inte förstår vad jag menar så finns det bilder i exemplet jag länkat till.
tommy

Postby xtedx on 30 Aug 2010, 20:48

tommy wrote:
xtedx wrote:P.S. Det kanske borde finnas något subforum som rör alla ämnen, då denna topic egentligen inte hör hemma varken här eller ensam i någon av de andra. D.S.

"Allmänt"? Eller liknande, kanske inte behövs egentligen, men, men.

tommy wrote:Enligt denna länk tipsar lärarna om att man i MS Word för Windows kan använda CTRL-" ?+\ "-knappen samt CTRL-SHIFT-" =0} "-knappen för att formatera text till super- och subscript. Om du som läser detta inte förstår vad jag menar så finns det bilder i exemplet jag länkat till.

Jo, i Mac finns "" + "-" och "" + "+", men de funkade tydligen inte i Excel, misstänker att det är samma för Windows.
xtedx

Postby tommy on 30 Aug 2010, 21:13

xtedx wrote:
tommy wrote:

"Allmänt"? Eller liknande, kanske inte behövs egentligen, men, men.

Jo, det skulle funka med "allmänt". Dock tänker jag på lärdomen från denna video, där de argumenterar för fördelarna att ha få val istället för väldigt många. Jag ändrade i beskrivningen för sub-forumet istället, så det numera är formulerat mer allmänt.

xtedx wrote:
tommy wrote:Enligt denna länk tipsar lärarna om att man i MS Word för Windows kan använda CTRL-" ?+\ "-knappen samt CTRL-SHIFT-" =0} "-knappen för att formatera text till super- och subscript. Om du som läser detta inte förstår vad jag menar så finns det bilder i exemplet jag länkat till.

Jo, i Mac finns "" + "-" och "" + "+", men de funkade tydligen inte i Excel, misstänker att det är samma för Windows.

Japp, jag kan bekräfta att det inte funkar i mitt Excel 2007 för Windows heller. Så man måste alltså använda den där lilla knappen vi blev visade på Excel-labben.
tommy

Return to Övrigt